[ Siirry blogin etusivulle ]

maanantai, toukokuu 05, 2008

Nokia kehuu designiaan HS:ssa

Helsingin Sanomien taloussivuilla, tai "Nokian ulkoisessa tiedotuslehdessä" – kuten eräs hesarilainen asian kuvasi – on tänään imelää Alastair Curtisin omakehua. Osa jutusta on luettavissa webissä. Ote kuitenkin painertusta HS:ssä:

"Ei silti voi sanoa, että Nokian muotoilu olisi jotenkin uudelleen syntynyt. Ammennamme vahvasti menneisyydestä. Nokia on aina tehnyt loistavia puhelimia joita on ollut loistava käyttää. Olemme vain vieneet tämän seuraavalle tasolle." (-Alastair Curtis)
Tiivistettynä siis jutussa Alastair Curtis ja HS:n toimittaja kehuvat Nokian designia.

Nokia näyttää olevan Helsingin Sanomille kansallisaihe, jalokivi, jota käsitellään silkkihansikkain ja arvoa vaalien. Kotimarkkinoillaan Nokia menestyisi kyllä ilmankin lisätukea.

On artikkelissa silti asiaakin. Alastair Curtis puhuu siitä, että myös puhelimen voi herättää tunteita:

"iPhone ei yllättänyt minua, koska olemme tottuneet näkemään Applelta loistavia tuotteita. iPhonekin on loistava etenkin siksi, että se teki hyvää koko teollisuudenalalle. Puhelin alkoi taas herättää tunteita."
Onhan tuo huomattu, että iPhone herättää tunteita. Se on jännittävä, kiinnostava ja saa heti huomiota, kun joku sellaisen ottaa esille.

Curtis kuitenkin sanoo, ettei Nokia halua kopioida iPhonea:

"Me harvoin kopioimme mitään suoraan, yksinkertaisesti
siksi, että olemme ylpeitä siitä mitä olemme. Vaikutteita tietysti
imemme."

Tämä eroaa kommentista, jonka Nokian Anssi Vanjoki totesi tiedotustilaisuudessa viime syksynä. Hän vastasi toimittajien kysymykseen iPhonelta näyttäneestä konseptimallista seuraavasti:

"En tiedä, mikä on kopiota ja mikä on alkuperäistä. Jos maailmassa on jotain hyvää, me kopioimme ylpeydellä." (-Anssi Vanjoki)

Miksiköhän peruskännykät sitten jättävätkin kylmäksi? Niitä on aika paljon, ja kaikki ovat aika samanlaisia. Numerosarjat mallimerkkeinä eivät auta asiaa.

Mitä jos Nokia julkistaisikin Nokia Tube -kännykän? Vai tuleeko siitäkin Nokia 6233 Tube?

HS olisi voinut kysyä Curtisilta, miksi Nokian puhelimet eivät herätä samalla tapaa tunteita kuin iPhone, ja jos tunteiden herättäminen on tavoite, mitä sen aikaansaamiseksi tehdään. Nykyiset S60-mallit ovat yhä aika insinöörimäisen näköisiä ja natisevaa muovia.

Tunnisteet: ,

Kommentit: 12

Anonymous PA kirjoitti:

Kieltämättä yllättävän hampaaton juttu, mutta kommenteissa sentään ollaan sitäkin kriittisempiä.

05 toukokuu, 2008 14:39  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Noissa kopioimispuheissa olisi mielestäni hyvä ottaa huomioon, että Vanjoki puhui käsittääkseni kosketusnäyttöön perustavasta käyttöliittymästä, kun taas Curtis puhuu designista ja muotoilusta.

Kaukana ovat tosiaan ajat, kun Nokian design oli muita edellä ja suomalaiset naureskelivat Ericssonin kulmikkaille puhelimille. Toki Nokian mallisto on niin laaja, että joitakin miellyttävän näköisiäkin malleja mukaan mahtuu. Silti minusta on käsittämätöntä, miten yli viittäsataa euroa maksava puhelin voi olla natisevasta ja halvasta muovista tehtyä, jossa muoviosat saattavat olla jo uutena löysästi kiinni, eli heiluvat miten sattuu. Vaikutelma high end -tuotteesta on kaukana, kun luurin ottaa kaupassa kouraan!

Olen samaa mieltä Helsingin Sanomien liiallisesta Nokia-myönteisyydestä, vähän enemmän kriittisyyttä saisi kirjoittelussa olla.

05 toukokuu, 2008 17:00  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Nokia on kasvanut niin suureksi ja kasvottomaksi, ettei heillä ole enää "munaa" tehdä 8810:n tai 8110:n kaltaisia oikeasti poikkeavia malleja. Nokiasta on tullut autotehdas, hienoja konsepteja osataan tehdä mutta lopullinen tuote on aina yhtä tylsä kuin edeltäjänsä. Myös autovalmistaja tekee samaa sentinviilausta kuin Nokia puhelinvalmistuksessaan.

En tiedä kattaako Vertu kulunsa mutta lähi-idässä Vertu-myymälöitä löytyy jokapuolelta. Nokian kannattaisi perustaa "Apple-osasto", joka tekisi samalla pieetillä tuotteita kuin Applekin. Ei tiiliskiviä, ei natisevia osia, ikonit viilataan pisteen tarkkuudella kuntoon, jos kotelo vaatii täysin turhan ruuvin esteettisistä syistä niin se siihen myös laitetaan.

05 toukokuu, 2008 19:19  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi puhuu asiaa. En voinut olla naureskelematta katkerasti, kun hankin taannoin (silloin) upouuden N95:n. Halpa muovi natisi käsissä ja ruudun taustavalo paistoi rumasti liitoksista, kun puhelinta katsoi sivusuunnasta. Käyttöliittymän estetiikka, sen yhdenmukaisuushan ja sen sulavuus insinöörifirma Nokialla on myös edelleen pahasti hakusessa.

Joku vanha iPod nano taas sitä vastoin on niin virheetön ja esimerkillinen tuote, että sitä voi edelleen pyöritellä käsissään ja selailla käyttöliittymään silkasta koskemisen, katsomisen ja ergonomian ilosta.

05 toukokuu, 2008 22:10  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Niin, mitä on kalliin puhelimen kuorien sisällä sellaista, mitä n. 100 euron puhelimen sisällä ei ole. Jostain aikoinaan näin LG:n puhelimesta kuvia kun puhelin oli avattu. Ei ollut kovin montaa nikaletta sisällä.

Terolle vinkki. Pistäppä joskus saitille kuvia avatusta puhelmista tyyliin : näin monta nikaletta täältä kotelosta lötyy.

05 toukokuu, 2008 23:42  
Anonymous SS kirjoitti:

>Nokia on kasvanut niin suureksi ja
>kasvottomaksi, ettei heillä ole enää
>"munaa" tehdä 8810:n tai 8110:n
>kaltaisia oikeasti poikkeavia
>malleja.

8110 taisi olla aika jolloin Nokian matkapuhelin puoli on viimeksi tehnyt tappiota, joten tuskin sitä epäonnistumista kaipaavat.

8810 "zippo" osastolla taitaa olla tarjolla useampikin malli, tosin jotkut pitää tuota 8810:aa kauneimpana.

06 toukokuu, 2008 11:23  
Anonymous Rape kirjoitti:

> 8110 taisi olla aika jolloin
> Nokian matkapuhelin puoli on
> viimeksi tehnyt tappiota, joten
> tuskin sitä epäonnistumista
> kaipaavat.

Ja syy sille, että tehtiin tappiota oli 8110? Minä kun luulin, että se johtui logistiikkaongelmista :)

06 toukokuu, 2008 12:16  
Anonymous SS kirjoitti:

>Ja syy sille, että tehtiin tappiota
>oli 8110? Minä kun luulin, että se
>johtui logistiikkaongelmista :)

Olet oikeassa, tosin saatan muistaa väärin, mutta käänsin kärjistäen asian niin että tupa täynnä kalliita komponentteja luuriin jotka eivät myyneet toivotusti. Muistelen siis ettei tuo 8110 ollut mikään menestys.

06 toukokuu, 2008 14:04  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Nokian matkapuhelimet tuotti voittoa vuosina 1992-1998 eli jos tappiollinen vuosi jostain löytyy, 8810 tai 8110 ei taida olla syyllinen..

06 toukokuu, 2008 19:53  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

>Nokian matkapuhelimet tuotti voittoa
>vuosina 1992-1998 eli jos
>tappiollinen vuosi jostain löytyy,

Vuosi 1996 taisi olla ongelmallinen, NMP koko vuoden tulos notkahti, ja alkuvuosi oli erityisen ongelmallinen, taisi tuolloin tulla tuo 8110 markkinoille.

Pikaisesti nokia.fi sivuilla ei tainnut olla osavuosikatsauksia, joten ihan mutuna...

07 toukokuu, 2008 12:38  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

Nokian kandeis alkaa oikeesti panostaan muotoiluun. Luurit on kokoajan enemmän ja enemmän kantikkaita ja hassun näköisii kapistuksia.

07 toukokuu, 2008 17:00  
Anonymous Anonyymi kirjoitti:

En ymmärrä lähtökohtaa että joka Nokia-jutussa pitäisi olla ylen kriittinen Nokiaa kohtaan ja haukkua yhtiötä.

Jos haastatellaan yhtiön muotoilijoita niin juttu lienee mielenkiintoisin siten että annetaan haastateltavien sanoa asiansa eikä tungeta sekaan liikaa toimituksellista näkemystä, toimittajien räksytystä saa kyllä lukea harva se päivä, Nokian muotoilijoiden mielipiteitä paljon harvemmin.

Sen kritiikin voi sitten esittää toisessa jutussa, toisessa lehdessä tai netin keskustelupalstoilla.

Mitä Nokian muotoiluun tulee niin kun luureja julkaistaan tahtia yksi viikossa, lienee selvää etteivät ne kaikki voi päätyä design-museon näyttelyihin.

Jos ihmetyttää miksi niitä malleja pitää olla niin paljon, niin ongelma lienee ihmettelijän kyvyssä käsittää kännykkämarkkinan ja varsinkin Nokian volyymien kokoa.

Kun kokonaismarkkina on yli miljardi ja Nokiakin liikuttaa yli 400m luuria vuodessa lienee päivänselvää etteivät ne nyt vain voi olla kaikki samannäköisiä.

Nokialta tulee kyllä vuosittain uuden näköistäkin luuria, sekä erinomaisia vanhoja designeja hyödyntäviä. Esimerkkinä ensimmäisistä viime vuodelta vaikkapa n81, ja jälkimmäisistä 8000-ja 6000-sarjat.

Nokia on myös tuonut säännöllisesti kokeellisia designeja, kuten vaikkapa n93, 7710, 3250 jne.

Mitä muotiluureihin tulee niin katsomalla musavideoita, Nokia osui aika hyvin hermoon prism-muotoilullaan, viimeisin Madonnan videon koko idea on samaa muotokieltä, puhumattakaan lukuisista muista videoista joille noita malleja on eksynyt.

Ja pakollinen iphone-vertaus: iphonen muotokieli ei nyt ihan kamalan ainutkertainen ole, eikä siihen (iphonen muotoiluun) näytä olevan mitään merkittävää uudistusta olevan tulossa tulevan 3g mallin myötä.

10 toukokuu, 2008 12:01  

Lähetä kommentti

<< Etusivulle